Dowiedz się więcej o podatkach w Wielkiej Brytanii, oszacuj swój podatek dochodowy i dowiedz się, czy będziesz klasyfikowany jako podatnik będący rezydentem, bądź nie, w Wielkiej Brytanii. Jeśli mieszkasz i pracujesz w Wielkiej Brytanii lub przeszedłeś tam na emeryturę, zazwyczaj będziesz zobowiązany do płacenia podatków w tym kraju – ale to, co jest opodatkowane, zależy od statusu rezydencji podatkowej i indywidualnych okoliczności.

System podatkowy w Wielkiej Brytanii

Podstawowe podatki w Wielkiej Brytanii obejmują podatki dochodowe, podatki od nieruchomości, podatki od zysków kapitałowych, brytyjskie podatki od spadków oraz podatek od wartości dodanej (VAT). Wiele z tych podatków jest podzielonych na warstwy w zależności od zakładanej zdolności płatnika – zakłada się, że osoby o wyższych dochodach będą w stanie płacić według wyższych stawek.

System podatkowy w Wielkiej Brytanii ma zastosowanie w całej Wielkiej Brytanii – Anglii, Szkocji, Walii, Irlandii Północnej i wielu mniejszych wyspach na wybrzeżu. Obejmuje platformy wiertnicze na brytyjskich wodach terytorialnych, choć w szczególności wyklucza Wyspy Normandzkie, Wyspę Man i Republikę Irlandii. Jednym z interesujących aspektów brytyjskiego podatku jest to, że traktuje on małżonków jako odrębne podmioty i opodatkuje ich jako osoby fizyczne, z wyjątkiem niewielkiej ulgi na podatek dochodowy. Aby móc płacić podatki w Wielkiej Brytanii, musisz mieć numer ubezpieczenia społecznego. Nie musisz go mieć jeżeli jesteś obywatelem Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Szwajcarii lub kraju należącego do UE, w tym Polski,przynajmniej do czasu ustalenia zasad współpracy z UE po brexicie Anglii.

Daty roku podatkowego w Wielkiej Brytanii są ustalane od 6 kwietnia jednego roku kalendarzowego do 5 kwietnia następnego roku. Oznacza to, że bieżący rok podatkowy jest oznaczony jako 2018/19.

Kto musi płacić podatki w Wielkiej Brytanii?

W Wielkiej Brytanii wszystkie osoby podlegają tej samej stawce podatkowej, niezależnie od ich statusu pobytu. Jednak status pobytu decyduje o tym, jakie źródła dochodów muszą być uwzględnione w podatkach. Osoba fizyczna będąca rezydentem Zjednoczonego Królestwa do celów podatkowych będzie opodatkowana od swojego dochodu na całym świecie, z uwzględnieniem ulg mających na celu zapobieganie podwójnemu opodatkowaniu w niektórych krajach. Natomiast osoby niebędące rezydentami Wielkiej Brytanii są opodatkowane tylko od dochodów uzyskanych w Wielkiej Brytanii.

Jak uzyskać zwrot podatku w Wielkiej Brytanii?

zwrot podatku angliaJeśli przepłacisz podatek i wypełnisz deklarację podatkową, HMRC wyśle ​​ci spłatę po przetworzeniu zeznania podatkowego. Jeśli nie wypełniasz deklaracji podatkowej, możesz nadal ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku. Jeśli otrzymujesz dochód z pracy i płacisz podatek za pośrednictwem systemu Pay As YouEarn (PAYE), możesz czasami zapłacić za dużo podatku. Ma to różne przyczyny. Często dzieje się tak, ponieważ nie wykorzystałeś całego swojego osobistego świadczenia.

Jeśli zapłaciłeś za dużo podatku, HMRC spróbuje samodzielnie uzgodnić swoją propozycję zwrotu podatku na koniec roku podatkowego. Pamiętajmy jednak, ze urzędy też się mylą i zawsze lepiej sprawdzić ich obliczenia. Mogą wystawiać tak zwane obliczenia P800 i / lub czek w GBP – będzie to ostatni adres w Wielkiej Brytanii, który mają dla zarejestrowany. Możesz również otrzymać zwrot podatku z Wielkiej Brytanii bezpośrednio na swoje konto bankowe. Bardzo ważne jest, aby utrzymywać HMRC na bieżąco z danymi kontaktowymi. Można poinformować HMRC o zmianie adresu na wiele różnych sposobów – więcej szczegółów na temat znajdziemy na stronie GOV.UK.

Jeśli przestaniesz pracować w trakcie roku podatkowego i nie będziesz pracować ponownie (lub nie otrzymujesz żadnych świadczeń podlegających opodatkowaniu) przed końcem roku podatkowego, możesz odzyskać część podatku dochodowego, który zapłaciłeś bez czekania do końca roku podatkowego. Istnieje wiele ulg, o które możesz ubiegać się aby obniżyć podatek dochodowy. Obejmują one wydatki biznesowe poniesione w całości, wyłącznie i koniecznie w związku z wykonywaniem obowiązków związanych z zatrudnieniem. Jeżeli chcemy w łatwy sposób uzyskać zwrot podatku z Wielkiej Brytanii i wykorzystać wszystkie przysługujące nam ulgi powinniśmy udać się do firmy, która się w tym specjalizuje.