Rozliczenie i zwrot podatku z Belgii są jedną z obowiązkowych czynności, o jakich muszą pomyśleć wszystkie osoby będące legalnie zatrudnionymi pracownikami w Belgii. Podobnie jak w Polsce, z podatku musi rozliczyć się każda osoba pracująca w kraju, nawet jeśli na co dzień nie mieszka w Belgii lub wykonywała tam pracę jedynie tymczasowo. Samodzielne rozliczenie się nie należy jednak do najłatwiejszych, a istotną rolę odgrywa tu nie tylko przygotowanie właściwych dokumentów, ale i przestrzeganie określonych terminów. W Tax-Pol pomożemy Ci z nimi nawet do trzech lat rozliczeniowych wstecz.

Zwrot podatku z Belgii – kiedy mija termin rozliczenia?

Terminy odzyskiwania podatku z zagranicy są odrębne dla każdego kraju, a często także różne dla rezydentów oraz nierezydentów podejmujących zatrudnienie w danym Państwie. W przypadku Belgii, deklaracje podatkowe należy złożyć najczęściej w sierpniu lub październiku, przy czym wcześniejsze terminy obowiązują osoby zamieszkujące Belgię na stałe. W 2019 roku ostateczny termin na rozliczenie, dający szansę na zwrot podatku z Belgii przypada na 7 listopada. Aby mieć pewność, że zostanie on dotrzymany, warto dostarczyć nam dokumenty jak najszybciej.

Kwestia terminów zwrotu podatku z zagranicy jest już nieco bardziej złożona i zależy zwykle od tempa pracy tamtejszego urzędu skarbowego. Z reguły oczekiwanie na decyzję urzędu może potrwać od 2 do 6 miesięcy, zależnie od sytuacji zawodowej pracownika, a także terminu, w jakim złożył swoją deklarację podatkową. Aby mieć pewność, że zwrot podatku z Belgii dotrze do nas jak najszybciej, warto upewnić się że wszystkie dane w deklaracji są prawidłowe, a podany numer konta jest aktywny przez cały okres oczekiwania na zwrot. Belgijski Urząd Skarbowy może wydać decyzję odmowną i prosić o uzupełnienie lub korektę danych, jeśli zadeklarowany podatek nie był zgodny z danymi zgromadzonymi przez urząd.

Co warto wiedzieć o odzyskiwaniu podatku z zagranicy?

Rozliczanie podatku z Belgii odbywa się w oparciu o Loonfiche – belgijską kartę podatkową, którą od swojego pracodawcy otrzymują wszyscy legalnie zatrudnieni w Belgii pracownicy. Na karcie tej znajduje się opisane w szczegółach zestawienie wszystkich miesięcznych dochodów podatnika uzyskanych za dany rok podatkowy, będących podstawą do rozliczenia podatku i odzyskania zwrotu. Kartę powinien otrzymać nawet pracownik, który podejmował zatrudnienie tymczasowo, np. podczas sezonowych zbiorów owoców. Wśród informacji na karcie powinny znaleźć się także wysokość zapłaconego podatku oraz numer National Nummer (numer NN), czyli odpowiednik polskiego NIPu.

Przy rozliczaniu się w Belgii, w deklaracji należy wykazać wszystkie swoje dochody, także te osiągnięte poza krajem. Obowiązujące przepisy umożliwiają jednak uniknięcie podwójnego opodatkowania – podatek wyliczany jest wyłącznie na podstawie dochodów z Belgii i zarówno jego wysokość, jak i wysokość należnego zwrotu nie są związane z zarobkami w Polsce. Dodatkowo, w deklaracji możliwe jest uwzględnienie kilku dostępnych ulg podatkowych.

W Belgii istnieje obowiązek wspólnego rozliczenia z małżonkiem, dlatego największe ulgi są związane tu właśnie ze wspólnym rozliczaniem się oraz ulgą na dzieci, dzięki której możliwe jest zwiększenie kwoty wolnej od podatku, a więc i automatyczne zwiększenie kwoty należnej do zwrotu. Osobom zatrudnionym na terenie Belgii przysługuje także prawo do zasiłku rodzinnego Gezinbijslag (Kinderbijslag).

Jakie dokumenty przygotować rozliczając podatek z Belgii?

Aby uzyskać zwrot podatku z Belgii, osoby pracujące tam muszą posiadać kartę podatkową Loonfiche, na podstawie której wypełniana jest deklaracja podatkowa przekazywana do miejscowego urzędu skarbowego. W Tax-Pol możemy zająć się całą procedurą odzyskiwania podatku z Belgii w Twoim imieniu, zapewniając prawidłowe wypełnienie deklaracji i dostarczenie jej na czas do urzędu, co w rezultacie spowoduje czasowe odzyskanie zwrotu podatku. Przypominamy, że w Belgii obowiązuje możliwość rozliczania się z 3 lat wstecz.